Vetenskap & Hälsa

Energidryck, proteinpulver, socker… Är det farligt för unga?

2014-06-09
Charlotte Erlanson-Albertsson
Professor Charlotte Erlanson-Albertsson. Foto: Mikael Risedal

Aktuellt om vetenskap & hälsa har träffat Charlotte Erlanson-Albertsson som är professor vid Lunds universitet och forskar om aptitreglering och energimetabolism. Hon menar att det barn och ungdomar lär sig att tycka om att äta lägger grunden för hela deras liv. Ät variationsrikt och regelbundet, är hennes råd.

Vad vi tycker om att äta förändras under vår uppväxt.  Små barn älskar redan från första början den söta smaken i mammans mjölk. När de så småningom börjar äta riktig mat är det inte ovanligt att de ratar grönsaker.

– Barn känner smaker bättre, berättar Charlotte Erlanson-Albertsson. Många gånger tycker de inte om smaken på grönsaker och måste lära sig att tycka om det. Detta beror på att grönsaker innehåller rikligt med antioxidanter som har en bitter smak. Ett knep kan till exempel vara att koka grönsakerna. Mycket av antioxidanterna är fortfarande kvar, men många barn kan tycka att grönsakerna är lättare att äta då.

Energidrycker
Exempel på några energidrycker. Foto: Roger Lundholm

Är energidrycker farliga för ungdomar?

– Det farliga är framför allt att man har kombinerat koffein med söt smak. I kaffe blir den beska smaken en broms, men energidrycker kan man lätt få i sig alldeles för mycket av. Särskilt unga är känsligare för att drabbas av koffeinförgiftning eftersom de har en lägre kroppsvikt och inte heller är vana vid koffein.

Unga kan få hjärtklappning, huvudvärk och sömnproblem av för mycket energidryck. Stora mängder koffein kan ge illamående, kräkningar och diarré, som kan leda till allvarliga störningar i kroppens vätskebalans. Koffeinet i energidryckerna är också beroendeframkallande. Namnet ”energidryck” är egentligen missvisande.

– Först blir man piggare en liten stund, men efter det kommer en ännu större trötthet, säger Charlotte Erlanson-Albertsson. Energidrycker är absolut inget för unga. Det bästa sättet för unga att få energi är att röra sig. Då frisätts glukos som lagrats i muskler och lever.

Detsamma gäller för godis och läsk.

– Sockret ger dig bara energi en kort stund. Sedan blir det en dipp när blodsockerhalten snabbt sjunker. Och hos en del kommer också en skuldkänsla.

choklad
Foto: Wikimedia Commons, Jeffrey O. Gustafson.

Hur är det då med proteinpulver som börjat bli vanliga bland de som tränar – behövs det?

– Jag känner mig mycket tveksam till detta, och tror att det är en tickande bomb. Därför håller vi just nu på att starta upp en forskningsstudie där vi ska titta vidare på detta, säger Charlotte Erlanson-Albertsson.

En bra sammansatt kost räcker i de flesta fall. Vi äter idag generellt mycket mer protein än vad vi egentligen behöver.

Behöver ungdomar mellanmål och hur är det med frukosten egentligen – är den så viktig?

– Vid frukosten behöver du fylla på dina energiförråd i kroppen, det vill säga kolhydrater i första hand. Jag brukar säga att man ska äta rejält tre gånger om dagen och att unga och gamla behöver mellanmål däremellan.

– På natten däremot ska vi helst inte äta alls, utan då används den energi vi har lagrat upp under dagen. Det är därför ungdomar som inte sover tillräckligt kan bli överviktiga.

Text: NINA NORDH