PODD: D-vitamin – inte bara för skelettet

2016-12-07

Att D-vitamin är viktigt för att vi ska kunna bygga upp ett starkt skelett har vi känt till länge. Men nu börjar det komma forskningsfynd som tyder på att D-vitaminbrist kan bidra till en mängd andra sjukdomar. Till exempel kan D-vitaminet spela roll för prognosen vid vissa cancrar, det kan påverka risken att drabbas av diabetes och det påverkar vårt immunförsvar. En del vill till och med kalla D-vitamin för en ”global spelare” som är inblandad i de flesta av kroppens processer.

Vitamin D written in the sand with foam from a wave washing up
iStock_Jaykayl

I det här poddavsnittet får vi träffa forskarna Johan Malm och Mona Landin-Olsson.

Johan Malm är professor i klinisk kemi vid Lunds universitet och överläkare på Labmedicin vid Region Skåne, och han förklarar vad D-vitaminet gör, hur vi får i oss det och hur mycket vi behöver av vitaminet. Han berättar också om vad forskningen så här långt känner till om  sambanden mellan D-vitamin och olika cancerformer.

Mona Landin-Olsson, som är överläkare vid Skånes universitetssjukhus och adjungerad professor vid Lunds universitet, intresserar sig bland annat för sambanden mellan solvanor, D-vitamin och risken att insjukna i diabetes.

Hur mycket D-vitamin behöver vi?

Måttlig D-vitaminbrist är vanligt bland människor som bor på breddgrader långt från ekvatorn. Solen är vår bästa D-vitaminkälla men den räcker inte till under vinterhalvåret och det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med D-vitamin med kosten. Men hur mycket D-vitamin behöver vi?

För att vi ska kunna producera vårt eget D-vitamin behöver vi exponera huden för UV-B-strålar. Under en svensk sommardag räcker det att vi vistas i solen och exponerar ben, armar och ansikte ungefär en kvar till en halvtimme några gånger i veckan. Vi kan lagra vitaminet under några veckor men kan inte lagra på oss ett helt vinterförråd. Under vinterhalvåret, från oktober till april, behöver vi få i oss D-vitamin via kosten eller som kosttillskott.

Så här säger Livsmedelsverket

Vitamin D får vi främst i oss från fet fisk som till exempel lax, sill och makrill. Lättvarianter av mejeriprodukter, margarin och matfettsblandningar berikas med vitamin D. Ägg och kött innehåller också en del vitamin D.

Grupp/ålder Rekommenderat dagligt intag av D-vitamin
Spädbarn och barn under 2 år 10 mikrogram
Barn och vuxna under 75 år 10 mikrogram
Vuxna med lite eller ingen solexponering 20 mikrogram
Vuxna över 75 år 20 mikrogram

 

Läs mer på Livsmedelsverkets hemsida

Text: EVA BARTONEK ROXÅ

Foto: TOVE SMEDS (porträtt)