Vetenskap och hälsa

Populärvetenskapligt om medicinsk forskning i Skåne

Svårare för en del att bli vuxen

⚠️ Den här artikeln är mer än 5 år gammal. Nya forskningsrön kan ha tillkommit.

Det är sällan enkelt att bli vuxen, men för vissa är utmaningen större än för andra.

– Om du har fått diagnosen autismspektrumtillstånd innebär det bland annat att du har svårare med kommunikation och de sociala relationerna. Att därifrån ta steget att stå på egna ben kan innebära en enorm utmaning, förklarar psykologen Lissen Alm vid Barn- och ungdomshabiliteringen i Region Skåne.

utanförtjej 3 kopia
Foto: Roger Lundholm

Barn och unga som får diagnosen autismspektrumtillstånd ökar allt mer i samhället. Begreppet autismspektrumtillstånd är ett samlingsnamn för olika tillstånd som alla medför begränsningar inom områden som social interaktion, kommunikation och föreställningsförmåga.

 I övergång till vuxenlivet

– Vi såg att det fanns ett behov av att stötta dessa ungdomar lite extra i deras övergång till vuxenlivet, vilket också den senaste forskningen pekar på, förklarar Margareta Nordahl, kurator vid Barn- och ungdomshabiliteringen.

Det var detta faktum som gjorde att man valde att genomföra en studie i ämnet transition (övergång från ungdom till vuxen) under åren 2011/2012. Studien genomfördes som en gruppinsats med fokus på områdena socialt samspel och inför vuxenlivet. Modellen bestod av anpassade föreläsningar och övningar som skulle öppna upp för interaktion och kommunikation.

– Struktur och att visualisera är viktigt och nyckeln till framgång med denna grupp av ungdomar. Därför var vi tydliga med upplägg, vad som skulle hända under mötena och hur det presenterades, berättar Olivia Almarker, logoped vid Barn- och ungdomshabiliteringen.

Öva samarbete och värderingar

Gruppen bestod av 16 ungdomar i åldern 13–18 år. De träffades två timmar varannan vecka vid nio tillfällen. Under mötena genomfördes samarbetsövningar som att exempelvis bygga tidningstorn, och värderingsövningar där ungdomarna bland annat fick ta ställning till och diskutera olika påståenden. Syftet med de olika övningarna var att förbättra samspelet och öka förståelsen för varandra.

Lissen Alm och ..
Lissen Alm och Margareta Nordahl. Foto: Roger Lundholm

– Det var helt frivilligt att vara med men vi noterade att de flesta anmäldes av sina föräldrar. Ungdomarna var till en början något motvilliga vilket kan sägas ligga i linje med deras diagnos, men efterhand såg vi en förändring i gruppen. En vi-känsla utvecklade sig, konstaterar Lissen Alm.

Gruppträffar var uppskattade

– Och idag märker vi att många kommer tillbaka och vill vara med trots att deras gruppträffar egentligen är över, ler Margareta Nordahl.

Modellen används fortfarande idag vid Barnoch ungdomshabiliteringen i Malmö, och liknande

 – Tanken är att man ska kunna få samma hjälp oavsett var i regionen man bor. Även om modellen med gruppträffar står sig, så har innehållet justerats något. Exempelvis kan innehållet behöva anpassas efter deltagarnas ålder och gruppsammansättning. Även om struktur är mycket viktigt så kan vi inte, och ska inte, bortse från de individuella skillnader som kan finnas, avslutar Lissen Alm.

Text: JENNY PETTERSSON

Läs mer om:

Ung idag

TIDSKRIFTEN AKTUELLT OM VETENSKAP & HÄLSA

Artikeln är tidigare publicerad i tidskriften Aktuellt om vetenskap & hälsa juni 2014. Den är tematisk och kommer ut två gånger per år. Temat för det senaste numret är Ung idag – om ungdomars hälsa.

Bläddra i tidskriften på skärmen

Ladda ner Aktuellt om vetenskap & hälsa juni 2014. Tema: Ung idag – om ungdomars hälsa (pdf)

Innehållsförteckning och länkar till samtliga artiklar i det senaste numret

Mer om tidskriften

RELATERAT MATERIAL

Sofia frågar

Sofia Berglund, reporter för Habilitering & Hjälpmedels kommande webbforum ”Barn- och ungdomsportalen”, diskuterar ungas självkänsla med Ann Jacobsson, psykolog på barn- och ungdomshabiliteringen i Ystad. (Se filmen genom att klicka på bilden)

Om Barn- och ungdomsportalen

Vi vet idag att barn och ungdomar mår bättre om de själv har insikt, kunskap och förståelse för sin funktionsnedsättning, sina styrkor och begränsningar.

Vi vet också att barn och ungdomar använder sina telefoner, surfplattor och datorer för att inhämta information. Därför håller vi nu på med att bygga upp en egen webbplats, Barn- och ungdomsportalen, som ska anpassas både språkligt och funktionellt till unga  med olika funktionsnedsättningar. Här ska de kunna få kunskap och förståelse för olika funktonsnedsättningar. De ska kunna läsa, se och höra om hur andra löser sin vardag. De ska också kunna vara delaktiga i chattar och forum och de kommer att ges möjlighet att påverka innehållet.

I redaktionen arbetar 5 ungdomar som själva har olika typer av funktionsnedsättningar. Barn- och ungdomsportalen öppnas den 1 september. Håll koll på www.skane.se/habilitering Där kommer länken till Barn- och ungdomsportalen att finnas.

 

Lyssna på våra poddar om forskning

Lyssna och prenumerera här!