Publicerad
Kategori: Arbetsmiljö, Barns och ungdomars hälsa
Nyckelord: , , , ,

Visa faktaruta!

 

dusch

Foto: Colourbox

Finns det förutsättningar idag för att hinna – och våga – ta en skön dusch efter skolgymnastiken? Och vem styr egentligen över de normer som gäller i omklädningsrummet?De senaste åren har det skrivits en del i tidningarna om att allt färre duschar efter skolgymnastiken. Oro, dålig självkänsla och tidsbrist kan vara förklaringar. Det finns fortfarande lite forskning i ämnet, men under våren har Lisa Hörlén, barn- och ungdomssjuksköterska vid Skånes universitetssjukhus, tittat närmare på frågan i form av en magisteruppsats vid Malmö Högskola.

– Jag har intervjuat högstadieelever i Malmö för att få veta mer om hur de upplever omklädning och dusch i samband med idrottsundervisningen i skolan, säger Lisa Hörlén. Jag blev förvånad hur överens alla var om att det här var ett utbrett problem.

Vill inte bli röda och svettiga

De berättelser Lisa Hörlén fick höra av eleverna handlade om att många hoppar över att duscha efter skolgymnastiken för att slippa utsätta sig för andras blickar. De kanske tvättar sig under armarna på toaletten och använder deodorant i stället.

– Flera av eleverna berättade också att det var vanligt att inte anstränga sig så mycket på gymnastiken för att inte bli röd och svettig. De tyckte det var pinsamt. Det här är något vi behöver göra något åt – de behöver ju fysisk aktivitet!

Prata om normer och värderingar viktigt

I studien framkom också att surftelefoner påverkar stämningen i omklädningsrummen.

– Flera av de jag intervjuade pratade om oron för att bli fotograferade, säger Lisa Hörlén. Det kan ju vara en rätt hård stämning på internet idag så jag förstår verkligen dem. Om någon säger till dig att de ska fota dig naken i omklädningsrummet och lägga ut bilder på nätet, varför skulle du då våga klä av dig? Det är förvånande att ingen tycks ha uppmärksammat och försökt göra något åt detta problem. Både skola och föräldrar har ett stort ansvar att tala om normer och värderingar med eleverna, och att hitta förslag på lösningar.

Se till individens behov i skolan

Till hösten hoppas Lisa Hörlén att hon ska kunna titta närmare på frågeställningarna i samarbete med forskare vid Malmö Högskola. I framtiden kan hon också tänka sig att arbeta som skolsköterska.

– Det hade varit spännande att få möta ungdomar i deras vardag och att göra skillnad för dem. Vi behöver oftare fråga eleverna i skolan hur de vill ha det, och bli bättre på att anpassa skolans miljö till olika individers behov. Det behöver också göras mer för att öka självkänslan hos eleverna. Mycket är så utseendefixerat idag, särskilt bland flickor.

Text: NINA NORDH