Föräldrar rekommenderas av Folkhälsomyndigheten att inte låta noll- till tvååringar använda skärmar. Men en studie av småbarnsfamiljer visade att skärmanvändningen också hade positiva sidor – även för de minsta.
– Jag tror inte på ett totalförbud, det är orealistiskt i ett alltmer digitaliserat samhälle. Frågan om barns skärmtid är väldigt komplex och det krävs mer tvärvetenskaplig forskning som belyser den från olika perspektiv, säger Ulrika Sjöberg, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Malmö universitet.
I höstas kom Folkhälsomyndigheten med rekommendationer för skärmtid för barn och unga. Flera experter kritiserade de nya råden som innebär ingen skärm upp till två år och max en timme per dag mellan två och fem år.
En av kritikerna är Ulrika Sjöberg som satt med i Folkhälsomyndighetens expertgrupp med uppdrag att granska den forskningsöversikt som bland annat rekommendationerna grundas i.
Flera kunskapsluckor

– Den forskningsöversikt som genomförts visar på flera kunskapsluckor. Det är oftast svårt att bevisa vad som är orsak och verkan när det kommer till skärmtid och hälsoproblem.
Problemet hon ser är att råden framför allt utgår från de negativa effekterna och medicinska aspekterna av barns och ungas medieanvändning medan det samhällsvetenskapliga perspektivet kommer i skymundan.
– För att sådana här rekommendationer ska ha en positiv och mer långsiktig verkan behöver man väga in familjernas vardag och deras olika förutsättningar.
I ett försök att få in ett samhällsvetenskapligt perspektiv har hon tillsammans med Helena Sandberg vid Lunds universitet och Ebba Sundin vid Högskolan i Halmstad genomfört forskningsprojektet Digikids om små barns digitala vardagsliv.
Ingen anledning till oro
Forskarna observerade och filmade 16 familjer med olika socioekonomiska bakgrunder och med barn mellan sex veckor och drygt tre år. I intervjuer resonerade föräldrarna kring familjens behov, hur de introducerar och begränsar skärmar för barnen och hur barnen använder tekniken. Varje familj besöktes tre gånger.
En slutsats de drar är att deras observationer inte ger någon anledning till oro. Digitala medier har inte tagit över småbarnsfamiljernas liv. Föräldrarna i studien tänker efter och är försiktiga när det kommer till deras barn och skärmtid. Fysiska lekar och tryckta barnböcker är fortfarande viktiga – det är inte antingen eller. Och ofta finns det en koppling mellan det digitala och andra aktiviteter. Som att familjen samlas framför teven för fredagsmys eller att barnet får se sitt favoritklipp på Youtube som ett sätt att varva ner på kvällen.
– Det är inte bara skärmen som är det viktiga här utan det är de vardagliga praktikerna som sker runt omkring och de bidrar till alltifrån att känna gemenskap till att få hjälp med tandborstningen, säger Ulrika Sjöberg.
Och för ensamstående föräldrar var paddan eller teven i vissa fall räddningen för att få en liten stund till att laga mat eller tvätta. Forskarna kunde också se att den digitala tekniken väcker nyfikenhet och att barnen lär sig nya saker. Även väldigt små barn visade tekniska färdigheter, förståelse för digitala medier och en vilja att använda dem.
Inte svartvitt
Ulrika Sjöberg understryker att studiens resultat inte är statistiskt generaliserbart men bidrar med ny kunskap. Hon vill heller inte förringa de belagda risker som andra studier visat gällande alltför mycket skärmtid och effekter på sömntid och sömnkvalitet.
– Jag vill att vi ska komma ifrån synsättet antingen eller och få till ett mer balanserat förhållningsätt runt skärmanvändning.
Text: HANNA RYDÉN