Vetenskap och hälsa

Populärvetenskapligt om medicinsk forskning i Skåne

Livskunskap – flummigt eller smart?

⚠️ Den här artikeln är mer än 5 år gammal. Nya forskningsrön kan ha tillkommit.

Den psykiska ohälsan har ökat oroväckande bland svenska skolbarn under de senaste decennierna och andelen barn som sökt hjälp inom barn och ungdomspsykiatrin och barn som vårdats efter självskadehandlingar har ökat sedan 1990-talet. Nyligen har OECD kritiserat Sverige för bristande resurser inom elevhälsan för att möta detta behov. Att förebygga barns och ungas psykiska ohälsa innebär både ett minskat individuellt lidande och minskade samhällskostnader.

Många skolor infört livskunskap i undervisningen, bl a för att förebygga psykisk ohälsa. Men detta har mötts av kraftig kritik, inte minst från politiskt håll. Ord som ”flumskola” har framförts i debatten. Även Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) har kritiserat skolorna för att de använder program där man inte vet om de har effekt.

Program mot stress ska utvärderas

Ett program som används på många skolor i Sverige heter Disa. Meningen är att programmet ska förebygga stress och depressiva symptom hos ungdomar. Oftast är det skolans personal som leder programmet, exempelvis skolans kurator, skolsköterska eller en fritidsledare. Programmet består av tio strukturerade gruppträffar, där ungdomarna får prata om känslor, lära sig identifiera positiva och negativa tankar, och att vända negativa tankar. Man kan säga att eleverna på tio veckor får en grundkurs i KBT (Kognitiv Beteende Terapi). Programmet utvecklades i USA och har testats vetenskapligt där, men för den svenska varianten är det vetenskapliga underlaget bristfälligt.

Under fyra år ska Högskolan Kristianstad och Lunds universitet utvärdera Disa. I forskningsprojektet får elever i årskurs 8 som deltar i Disa besvara enkäter om sin psykiska hälsa före och efter att de deltagit i programmet, samt efter ett år. Elever som inte deltar i programmet utgör kontrollgrupp. Kommuner som deltar i undersökningen är Kalmar, Stenungsund, Höganäs, Tomelilla och Åhus. En annan del i undersökningen är att intervjua ledare och ungdomar för att ta reda på deras erfarenheter av programmet.

Bättre effekt på flickor

Preliminära resultat från en mindre pilotundersökning som vi nyligen genomfört med 60 elever i årskurs 8 pekar på en tendens att elevernas psykiska hälsa förbättrades efter genomförd kurs, både hos pojkar och flickor, men att effekten kvarstod ett år senare enbart hos flickorna. Pojkarna mådde bättre psykiskt i utgångsläget, och efter genomgången kurs mådde flickorna ungefär lika bra som pojkarna. De flesta elever var positiva till programmet, men även här märktes en könsskillnad i det att flickorna tyckte bättre om programmet. Det är för tidigt att uttala sig om anledningen till detta, men det är värt att notera att det svenska Disa-programmet riktade sig till flickor när det infördes i början av 2000-talet, och det märks i val av diskussionsämnen och exempel.

Utvärderingar av skolbaserade program med syfte att förebygga psykisk ohälsa hos ungdomar saknas i Sverige, och såväl Socialstyrelsen som SBU har efterlyst sådana studier. Samhällets ekonomiska resurser är begränsade, och det är av yttersta vikt att resurserna används på ett förnuftigt sätt.

Text: PERNILLA GARMY 

 

Läs mer om:

TEMA: Unga och psykisk ohälsa

ungdomar

Den psykiska ohälsan ökar oroväckande mycket. Vi har under 2013 tittat närmare på några aspekter av unga och psykisk ohälsa. Temat fortsätter med fler artiklar under 2014.

Livskunskap – flummigt eller smart?

Hela familjen i fokus vid behandling av anorexi

Tidig hjälp till barn med adhd

Tvillingar hjälper forskare förstå autism och adhd

Pernilla Garmy

Pernilla Garmy är doktorand vid Institutionen för kliniska vetenskaper i Malmö, Lunds universitet och anställd av Högskolan Kristianstad. Hennes handledare är professor Agneta Berg, universitetslektor Eva Clausson och docent Ulf Jakobsson. Hon är utbildad barnsjuksköterska och utnämndes 2010 till Årets Skolsköterska i Sverige. Foto: Leila Rudelius.

FAKTA Depression

Depression är en av de stora folksjukdomarna och drabbar människor i alla åldrar. En svensk studie har visat att varannan kvinna och var fjärde man någon gång i livet riskerar att drabbas av depression. Det finns således en könsskillnad i förekomsten av depression, men orsaken till denna könsskillnad är okänd. Förekomsten av depression hos barn och ungdom har ökat. En aktuell undersökning visade att 5 procent av tonåringarna visade symtom för egentlig depression och att flickorna drabbades tre gånger så ofta som pojkarna.

Källa: Socialstyrelsen och SBU

FAKTA Disa

Elevhälsan och lärare på högstadieskolor utbildas till så kallade Disa-gruppledare. Utbildningen genomförs under tre dagar och därefter får gruppledarna handledning. Disa–gruppledaren genomför 10 gruppsamtal á 1-2 timmar i halvklass. Samtalet bygger på

  • kognitiva beteendetekniker för att förändra negativa tankemönster
  • kommunikationsträning och träning av olika problemlösningsstrategier
  • övningar för att stärka den sociala förmågan och det sociala nätverket, övningar för att öka antalet hälsofrämjande aktiviteter.

Källa: Folkhälsoguiden

 

Lyssna på våra poddar om forskning

Lyssna och prenumerera här!