Vetenskap & Hälsa

Kombination av läkemedel och ljus kan ge hudproblem

2017-11-07

Förutom solskyddsmedel finns det även läkemedel som kan ge allergi när de exponeras för ljus.

Forskningen har till viss del ringat in vilka ämnen i läkemedlen som är fototoxiska eller fotoallergena, det vill säga att de kan ge upphov till hudproblem eller allergi när de utsätts för ljus.

Exempel på ämnen som kan ge fotoallergiska problem är olika varianter av ketoprofen. Ketoprofen ingår i mediciner mot ledvärk och reumatiska sjukdomar. Ämnet kan aktiveras av solljus, och det är den egenskapen som gör att det blir en fotoallergisk reaktion.

– Symtomen vid allergi är oftast tydliga och visar sig i form av stora utslag och ibland feber, säger Marléne Isaksson, överläkare vid Skånes universitetssjukhus och adjungerad professor vid Lunds universitet.

För den som utvecklat allergi kan läkemedel i tablettform vara ett bättre alternativ, om man inte mår illa av tabletterna eller får magbesvär, berättar Marléne Isaksson.

Text:  BJÖRN MARTINSSON

Foto: Roger Lundholm

Hör ihop med artikeln Dagens solkrämer ger färre allergier