ide

Psykologi, Unga intervjuar forskare

Känner du dig hängig och trött i allmänhet just under den mörka delen av året? Sover du mer än vanligt men är fortfarande orkeslös? Då behöver du mer sol! Överläkaren och forskaren Baba Pendse har specialiserat sig på vinterdepressioner och säger att man bör gå ut i minst 20 minuter under dagen på vintern för att hålla sig frisk och glad.

Baba Pendse är överläkare på psykiatriska kliniken vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö och han har också forskat vid Lunds universitet på årstisdbundna depressioner. Han berättar att många i Sverige påverkas väldigt mycket av av inte få tillräckligt med dagsljus, framförallt störs deras sömn och aktivitetsnivå. Diagnosen heter lustigt nog  SAD (Seasonal Affective Disorder) eller årstidsbunden depression.

Det som är typiskt för SAD är att man är hungrigare än vanligt, man är sugen på kolhydrater för att få extra energi, att man segar sig genom dagarna fullständigt orklös trots att man sover mer än vanligt på hösten och vintern. Oftast brukar folk trots allt att klara sig någorlunda genom vinterhalvåret, tröttare än vanligt men funktionella. Men när det börjar påverka ens liv så pass att inget fungerar då är det kanske dags att söka hjälp.

 

KÄNNER DU IGEN DIG?
 – Du vill inte längre vill vara social. Du orkar helt enkelt inte träffa folk och prata med dem.
 – Du får minskad aptit eller så höjs den så att det leder till en viktökning. Många säger att de börjar tröstäta för att må bättre, de ersätter sol med socker.
 – Din sömn rubbas så att den ökar eller minskar.
 – Du har nedsatt koncentrationsförmåga. Du orkar inte koncentrera sig längre perioder och du bryr sig mindre om hur resultatet blir. Många är fortfarande plikttrogna, går till skolan eller arbetet, men orkar inte göra något efteråt.

 

I slutändan kan all detta leda till en varaktig depression som blir väldigt svår att ta sig ur även när solen börjar komma tillbaka.

Orsak till allt elände – melantoninrubbningar

Hur kommer det sig att man får vinterdepressioner? Jo, under vinterns gång är det mycket mörkare under dagarna, det är mörkt när man går till skolan eller jobbet och sedan är det mörkt när man kommer hem igen. Inte nog med att man tycker det är besvärligt, man blir också tröttare eftersom vi i våra kroppar har ett hormon som kallas för melatonin som styr vår sömn och vakenhet.

– När vi inte får det solljus som vi behöver under vintern ökar melatoninet och vi blir tröttare, berättar Baba Pendse.

Hormonet bildas i tallkottkörteln men styrs av ett par små “kuggar” i hjärnan som kallas för suprachiamtiska kärnor, SCN. SCN sänder ut signaler till tallkottkörteln när ögat får kontakt med ljus och mörker. Melatoninet bildas under mörkret. Ju mer melantonin desto mer sover vi. Sverige har en av de mörkaste vintrarna i Europa och då bildas det väldigt mycket melatonin i våra kroppar. Vi blir snabbt trötta vilket leder i sin tur till en störning av vår biologiska rytm.

 

baba

Baba Pendse i ett rum för ljusterapi. Foto: Roger Lundholm

Varför just forskning om vinterdepressioner?

Baba Pendse fick ett leende på läpparna när vi frågade honom om varför han valde detta ämne till sin forskning. Som svar fick vi en tillbakablick från början av hans studietid. Han hade gått en kurs på St. Görans sjukhus i Stockholm där han fick vara med på ljusterapi och alla blev fnittriga och väldigt sociala av sig.

Detta gjorde att Baba Pendse blev nyfiken och han började läsa och utbilda sig mer inom området. Han såg hur ljuset påverkade människorna och han ville veta mer. Han kände på sig att detta var något viktigt för den psykiska och fysiska hälsan men att det saknades forskning om det på djupet. Särskilt viktigt var det med tanke på hur årstiderna såg ut i de skandinaviska länderna med sina långa och mörka vintrar samt att man kanske med små medel kunde få många till att må bättre.

Det finns hjälp

Det enklaste sättet är att ta vara på dagens ljusa timmar så mycket som möjligt. Gå ut när det är ljust! Det räcker med så lite som en 20-minuters promenad för att man ska må bättre.

Att tänka på hur man planerar sin ledighet är också bra. Många åker på solsemester under sommaren, men egentligen borde man göra tvärtom och åka till solen under vintern istället.

Det gäller även att ha bra vanor och inte sova för länge på morgonen för att man är trött, för det hjälper inte. Det sista kan vi unga dock ha extra svårt med vintertid!

Här är en artikel med fler tips om hur man klarar av vintern.

 

TEXT: Magdalena Ferens, Sa14b, Malmö Latin

BILD: GeoFX

 

OM BABA PENDSE
JOBB: Överläkare i allmänpsykiatri vid Skånes universitetssjukhus i Malmö. Ansvarig för ljusbehandling och neuropsykiatri.
ÅLDER: 63
BAKGRUND: Kom till Sverige från Mumbai, Indien 1972.
GILLAR: Mat, musik, film, titta på cricket.
FAMILJ: Fru och fyra söner mellan 18 – 28 år gamla, och ett barnbarn.