Träning kan minska besvären vid handartros

Share |

handartros

Foto: Colourbox

Vi får många läsarfrågor om artros i fingrarna. Forskning har visat att träning har god effekt vid artros i knän och höfter. Men finns det träning som hjälper även mot artros i händerna?

Leif Dahlberg

Leif Dahlberg. Foto: Kennet Ruona

– Vi brukar fråga våra knä- och höftpatienter om de också har ont i händerna, säger professor Leif Dahlberg vid ortopediska kliniken, Skånes universitetssjukhus i Malmö och Lunds universitet. Ofta kan det vara nästan vanligare att man har ont i händerna än i knän och höfter, men besvären är kanske inte lika stora och man söker därför inte lika ofta för detta.

Artros i händerna är ett relativt vanligt besvär. Uppskattningsvis har mer än hälften av alla över 70 år artros i någon led. Det finns också studier som visar att två tredjedelar av alla med artros aldrig söker för sina besvär.

Det betyder att många har ont och inte vet om att träning kan lindra besvären. De kanske till och med undviker fysisk aktivitet för att de är rädda att det ska förvärra smärtan.

Bättre broskkvalitet vid träning

Artros innebär smärta och stelhet i en eller flera leder. Balansen mellan nedbrytning och nybildning av brosket i leden är störd. Det leder till allt mindre brosk i lederna och en ökad smärta vid belastning. I princip alla leder kan drabbas, men vanligast är knän, höfter och händer.

– För knäartros har man sett att träning förbättrar kvaliteten på brosket i lederna, och man tror att det också gäller andra leder, säger Leif Dahlberg.  Samtidigt förbättras muskelkraften vilket medför att den kraft som överförs genom leden när vi går fördelas mer till musklerna. Ledytebelastningen och smärtan minskar.

Träning hjälper bäst i ett tidigt skede av sjukdomen. I ett senare skede av sjukdomen är det individuellt vilken effekt träningen har. Går sjukdomen riktigt långt kan det bli aktuellt med någon form av ledplastik, det vill säga ett kirurgiskt ingrepp där hela eller delar av leden ersätts med en konstgjord led eller med exempelvis senor.

Malin Jönsson Lundgren och Åsa Bjärnung

Malin Jönsson Lundgren och Åsa Bjärnung. Foto: Roger Lundholm

Hjälp med träningsprogram i artrosskola

Åsa Bjärnung, arbetsterapeut, och Malin Jönsson-Lundgren, sjukgymnast, arbetar sedan många år tillbaka med rehabilitering av artrospatienter inom Primärvården Malmö. Båda är engagerade i utvecklingen av artrosskolan.

– Många patienter får hjälp att komma igång med sin träning i en artrosskola, berättar Malin Jönsson-Lundgren. I artrosskolan märker vi att det går att minska besvären vid artros med hjälp av träning.

– Vid handartros kan man behöva hjälp av en arbetsterapeut, eller om det inte finns, en sjukgymnast för att få ett individuellt utformat träningsprogram, säger Åsa Bjärnung. Det kan vara lite olika vilka leder som man har ont i, och vilka muskler som är svaga eller strama.

Det finns än så länge inte mycket forskning om träning vid handartros. De enstaka studier som finns visar att träning vid handartros hjälper och är ofarligt. Just nu pågår en studie i Norge, och inom ramen för BOA (se faktaruta intill) håller arbetsterapeuter runt om i Sverige just nu på att utveckla de delar som rör handartros.

Belasta lederna rätt i vardagslivet

Vilken träning som rekommenderas vid handartros beror på vilka besvär man har. De förslag till övningar som presenteras intill artikeln ska ses som exempel på några grundläggande övningar för att dels öka eller bibehålla rörligheten i fingrar och tumme, och dels att träna upp handstrykan.

Hos personer med handartros är det vanligast med smärtor i tumbasen, och i någon eller några av fingerlederna. När brosket mellan lederna tunnas ut leder det till att man får ont i fingerlederna och så småningom stelnar till där. Vid artros i tumbasen leder det ofta till att man tappar greppförmågan och styrkan i handen.

Kvinna håller glas och vattenflaska

Foto: Colourbox

I vardagslivet är det viktigt att man använder lederna på rätt sätt – att exempelvis ta saker med rätt grepp. Annars kan man på sikt förvärra besvären ännu mer.

– Vi ser att det är vanligt hos patienter med artros i tumbasen att muskeln som för tummen in mot handen blir förkortad på grund av obalans i leden, säger Åsa Bjärnung. Patienten har upplevt att smärtan lindras av att de håller in tummen mot handen. På sikt leder detta till felställning och att man inte kan sträcka ut tummen och greppa runt saker. Man kan också förlora i handstyrka. Dessutom kan andra leder översträckas, vilket ökar smärtan även där.

– Har man ont i lederna söker kroppen automatiskt hitta det läge som gör minst ont, berättar Malin Jönsson-Lundgren. På sikt leder det till att muskler drar ihop sig och att man belastar leden snett. Det gör att smärtan ökar ännu mer. Därför är en del av de övningar vi rekommenderar till för att töja ut muskler som dragit ihop sig.

Hur ofta behöver man träna för att det ska ha effekt?

– Det är individuellt hur mycket träning som behövs för att det ska ha effekt, men det viktigaste är att träningen verkligen blir av, säger Leif Dahlberg. Att göra övningarna några gånger varje dag kan räcka.

Det är inte heller bra att träna för mycket. Handen är känslig för överbelastning, särskilt om man redan har ont.

Efter att man har tränat kan smärtan öka något. Den värken ska gå tillbaka inom 24 timmar annars har du tagit i för mycket. Minska då antalet upprepningar av övningarna något.

– Att töja ut muskler som dragit ihop sig kan i början vara smärtsamt, men det är inte farligt så länge som man använder rätt grepp, säger Leif Dahlberg. (Se förslag på övningar härintill.)

Ortos

En handledsortos. Ortos är en form av stödbandage med skena som kan användas för att till exempel förhindra att en led hamnar i fel läge. Foto: Eva Bartonek Roxå

– Träning av handen sker också hela tiden när vi utför våra vardagssysslor, säger Åsa Bjärnung. För att lindra smärtan vid aktiviteter som ger stor smärta kan man också ha nytta av en ortos eller ett bandage som provas ut hos en arbetsterapeut. De kan se lite olika ut och anpassas till de besvär man har. Ortosen ska endast användas i smärtlindrande syfte vid aktiviteter som ger stor smärta.

Hur kan man träna händerna vid handartros?

Träningsprogrammet som du hittar till höger (”Förslag på övningar för att träna handen vid handartros”) ger exempel på övningar för att träna handens rörlighet och styrka, men glöm inte att det är viktigt att ta råd av en arbetsterapeut eller sjukgymnast för att anpassa träningen till just dina besvär.

Text: Nina Hult

Foto & film (träningsprogram): Eva Bartonek Roxå 

2 kommentarer till “Träning kan minska besvären vid handartros”

  1. Louise H L skriver:

    Tack !
    Precis vad jag behövde, tror jag :-)
    Har atrros i höger tumme och det gör livet ganska obekvämt. Använder bla kompressionsstrumpor och att ta på dem blir alltmer besvärligt

    MVH
    Louise H L

  2. LA skriver:

    Fantastiskt! Har precis gjort hand övningarna (5 ggr/ övning och hand) och det känns underbart, jag vill inte säga att jag känner mig mer rörlig, men blodgenomströmmningen i fingrarna känns underbar! Händerna/fingrarna känns ‘bredare’ som om de äntligen slappnat av och breder ut sig, och stelhetoch smärta är inte alls speciellt påtaglig. Dessutom flåsar jag som om jag sprungit ett maraton, så det måste vara bra för hjärtat/lungorna/syresättningen också! Tack!!

OM DU BEHÖVER HJÄLP

På många ställen runt om i landet finns artrosskolor. Se länken nedan för att hitta den som är närmast dig. I artrosskolan får du hjälp att anpassa träningen till dina besvär. Du kan också höra med din vårdcentral. Det kan finnas fler artrosskolor än de som är med i länken nedan.

Läs mer om var du hittar artrosskolor m.m.

Reumatikerförbundet har också träningsprogram för personer med artros på sin hemsida

Reumatikerförbundet - I rörelse

Reumatikerförbundets träningsblogg

BOA - Bättre Omhändertagande av patienter med Artos

BOA startade 2008 som ett projekt mellan Västra Götalandsregionen, Region Skåne, Värmlands landsting och Västerbotten för att öka kunskapen om artros och hur träning och viktnedgång kan minska besvären vid artros. Nu finns artrosskolor runt om i hela landet.

BOA-registret är ett nationellt kvalitetsregister för knä- och höftartros. Utveckling av registret för att även omfatta handartros är på gång.

Läs mer om BOA

MOTION ÄR HÄLSA FÖR LEDEN

 

Motion är hälsa för leden. Poster Forskningens dag 2009

RELATERAT MATERIAL

Läs mer om artros

Reumatikerförbundet om artros

Netdoktor om artros

Sjukvårdsrådgivningen 1177.se om artros i tummen

Frågor och svar från sjukvårdsrådgivningen 1177.se:Ska man vila eller belasta händerna om man har artros i fingrarna?

Vilka operationer kan göras mot artros i handleden?

Läs mer om artros och träning

Motionera bort din artros!

Reumatikerförbundet om kunskapsläget om motion och träning för reumatiker: Från forskning till rörelse

Förslag till övningar för att träna handen vid handartros

Vid handartros kan man behöva hjälp av en arbetsterapeut eller en sjukgymnast för att få ett individuellt utformat träningsprogram. Det kan vara lite olika vilka leder som man har ont i, och vilka muskler som är svaga eller strama.

Ta hjälp av en arbetsterapeut eller en sjukgymnast som kan visa dig och anpassa övningarna till just dina besvär. Det kan behövas fler övningar än de som finns föreslagna här.

Förslag på övningar för att träna handen vid handartros (pdf)

Du kan också se några av övningarna i filmsekvenserna nedan. (Klicka på fullskärmssymbolen längst ner till höger i filmrutan om du vill se den i större format):

Loggor - Region Skåne, Lunds universitet

Aktuellt om vetenskap & hälsa - populärvetenskapligt om medicinsk forskning från Lunds universitet och Region Skåne

Om webbplatsen
Om tidskriften Aktuellt om vetenskap & hälsa

Artiklar i fokus

Enzym från ”mördar- bakterie” kan rädda njursjuka
Enzym från ”mördar- bakterie” kan rädda njursjuka
Immunförsvaret och diabetes – oväntad koppling funnen
Immunförsvaret och diabetes – oväntad koppling funnen
Har du frågor om njurarnas sjukdomar?
Har du frågor om njurarnas sjukdomar?
Barnvecka i Malmö med temat jämlik vård
Barnvecka i Malmö med temat jämlik vård

Vad forskar du om?