Vetenskap & Hälsa

Sömndoktorn om hur du får god nattsömn

2017-05-16

Många har varit med om kvällar då det är svårt att somna. Men långvariga sömnproblem drabbar fler än man tror, och den allra vanligaste orsaken bakom detta är stress. Marianne Ors, läkare och forskare, berättar mer om hur vi kan få ordning på sömnen.

Marianne Ors. Foto: Roger Lundholm

– Sömnen är ett av de tillstånd som först tar stryk vid stress, säger Marianne Ors, överläkare och forskare i klinisk neurofysiologi och ansvarig för sömnlaboratoriet vid Skånes universitetssjukhus.

Förklaringen är att vid stress utsöndras adrenalin i kroppen som bidrar till kraftigt ökad vakenhet vilket gör det svårare att somna. Vid stress slarvar man också ofta med maten och äter man inte regelbundet kan sömnen påverkas negativt.

– Kroppen är lite som en maskin. Den tycker om rutiner och bryts dessa påverkas ofta sömnen, säger Marianne Ors.

Att inte kunna somna kan också trigga igång stress i kroppen, vilket kan leda till en negativ spiral som i sig kan orsaka sömnproblem. Ett mönster uppstår som är viktigt att försöka bryta. En av de viktigaste sakerna man kan göra om man har svårt att somna är att försöka koppla av en stund innan man ska gå och lägga sig.

– Att inte kunna somna vid enstaka tillfällen är inget att oroa sig för, vi klarar oss bra utan en natts sömn. Kroppen tar igen det nästa natt genom mer djupsömn, säger Marianne Ors.

Sömnen styrs från hjärnan

Det är olika signalsubstanser i hjärnan som styr vår vakenhet och sömn. I hjärnan finns det en mängd olika vakenhetscentra som släcks ner successivt när vi slappnar av. Och för att somna måste hjärnan släcka ner helt.

– Därför är det till exempel inte bra att titta på TV eller skärm precis innan man ska somna, då är flera av de olika vakenhetscentran i hjärnan aktiva. Temperaturen har också betydelse, det finns till exempel en studie som konstaterar att det är svårare att somna om man har kalla fötter, säger Marianne Ors.

Underskattat njutningsmedel

Sömnen har betydelse för flera olika funktioner. Bland annat är det viktigt för immunförsvaret och minnet. Studier har visat att vi presterar sämre på intelligenstester vid sömnbrist. Vid långvarig sömnbrist påverkas även organen i kroppen, bland annat blodtrycket och det metabola systemet och det finns en ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Därför behöver vi prioritera sömnen.

– Sömn är ett underskattat njutningsmedel. Den är ju så spännande med dess olika faser och drömmar. Jag tror att sömnen kommer att bli nästa stora hälsogrej, säger Marianne Ors.

Finns hjälp att få

Om man har problem med sömnen kan man prova olika tekniker för att till exempel gå ner i varv. Yoga och meditation är två tekniker som hjälper många eftersom de sänker höga stressnivåer. Vad man gör för att gå ner i varv spelar egentligen mindre roll, det viktigaste är att hitta en strategi som passar.

Text: JAKOB AXELSSON


Lyssna på Vetenskap och hälsas podd om stressforskning