
Foto: Wikimedia Commons
För första gången har forskare tagit reda på vilken effekt flera, och inte bara enskilda, livsmedel med så kallad antiinflammatorisk effekt har på friska personer.

Inger Björck. Foto: Kennet Ruona
Resultaten av en ny koststudie visar att det farliga kolesterolet sjunker med 33 procent, blodfetterna med 14 procent, blodtrycket med åtta procent samt en riskfaktor för blodpropp med 26 procent.
Även inflammationen i kroppen sänktes rejält medan minnet och den kognitiva förmågan skärptes.
– Resultaten är över förväntan! Jag vill påstå att det inte finns någon tidigare studie med liknande effekter på friska försökspersoner, säger Inger Björck, professor i livsmedelsrelaterad nutrition vid Lunds Tekniska Högskola och föreståndare för Antidiabetic Food Centre vid Lunds universitet.
I koststudien ingick 44 friska, överviktiga, personer i åldern 50 -75 år. Under fyra veckor fick de äta mat som antas dämpa kroppens låggradiga inflammation, ett tillstånd som i sin tur triggar metabolt syndrom och därmed fetma, typ 2-diabetes och hjärt- kärlsjukdomar.
Testkosten hade tydligt inslag av antioxidanter, lågt GI, d v s långsamma kolhydrater, fullkorn, probiotika, och viskösa kostfiber. Exempel på mat var fet fisk, sojaprotein, blåbär, mandel, kanel, vinäger och viss typ av fullkornsbröd. Några produkter i portföljkosten finns ännu inte i handeln utan togs fram specifikt för studien.
Text: Kristina Lindgärde
Pressmeddelande från Lunds universitet 14 oktober 2010.








Hej skulle gärna vilja få menyn på vad som åts i ert test, Hjärtkärlsjukdomar.
Tack på förhand
Mai-Britt
Nyheterna i dag…jag ler.
I april/maj-10 förstod jag att mitt bl.socker inte var bra.Fastebl.s låg på 20-24mmol/l och under dagen omkring 12-15.Jag bestämde mig för GI-metoden i maj månad.Under somaren plockade jag 70 l blåbär och började då med ”blåbärskur” 5 dl/ dag
fil+kanel inget socker,kakor,ris,potatis,vetemjölprodukter.Bakar allt bröd äv.knäcke med pumpafrö,solrosfrö,linfrö+grovt rågmjöl och surdeg.Äppelcider i vattnet vid måltider.Kött och mycket fisk,strömming,panga,makrill.max 2 frukter/dag och mycket bönor,broccoli + andra grönsaker ovan jord.Mörk 70%choklad v.b och solrosfrö.
På detta har jag gått ner ca 10 kg (fr.vid jul 80,5 till i dag 69 kg)och i morgon ska jag testa långtdssockret HbA1c som för 5-6 veckor sedan låg på 8. Enl.egna tester har bl.s normaliserats.Jätteroligt att få bekräftelse enl.artikeln/radion.Ovetande har jag nog ätit bra och vågar inte sluta med GI och blåbären men äter f.om denna veckan 3 dl/dag.
MVH
Britt
Hej
Skulle vara intressant om ni la ut en ”typisk” matsedel för några dagar.
Hej!
På Antidiabetic Food Centre:s hemsida (www.ffsc.lu.se/afc) kan man läsa mer om studien. Där finns dokument med exempel på matsedlar och funktionella komponenter i kostportföljen.
Vänliga hälsningar,
Redaktionen
Kommer det göras fler koststudier och kan man i så fall anmäla sig som frivillig?
Hej!
Vi ska höra efter med AFC om det är någon ny testgrupp på gång.
MVH
Redaktionen