Rätt mat skärper minnet och minskar risk för hjärtkärlsjukdomar

Share |

vegetarisk kost rik på antioxidanter

Foto: Wikimedia Commons

För första gången har forskare tagit reda på vilken effekt flera, och inte bara enskilda, livsmedel med så kallad antiinflammatorisk effekt har på friska personer.

Inger Björck

Inger Björck. Foto: Kennet Ruona

Resultaten av en ny koststudie visar att det farliga kolesterolet sjunker med 33 procent, blodfetterna med 14 procent, blodtrycket med åtta procent samt en riskfaktor för blodpropp med 26 procent.

Även inflammationen i kroppen sänktes rejält medan minnet och den kognitiva förmågan skärptes.

– Resultaten är över förväntan! Jag vill påstå att det inte finns någon tidigare studie med liknande effekter på friska försökspersoner, säger Inger Björck, professor i livsmedelsrelaterad nutrition vid Lunds Tekniska Högskola och föreståndare för Antidiabetic Food Centre vid Lunds universitet.

I koststudien ingick 44 friska, överviktiga, personer i åldern 50 -75 år. Under fyra veckor fick de äta mat som antas dämpa kroppens låggradiga inflammation, ett tillstånd som i sin tur triggar metabolt syndrom och därmed fetma, typ 2-diabetes och hjärt- kärlsjukdomar.

Testkosten hade tydligt inslag av antioxidanter, lågt GI, d v s långsamma kolhydrater, fullkorn, probiotika, och viskösa kostfiber. Exempel på mat var fet fisk, sojaprotein, blåbär, mandel, kanel, vinäger och viss typ av fullkornsbröd. Några produkter i portföljkosten finns ännu inte i handeln utan togs fram specifikt för studien.

Text: Kristina Lindgärde

Pressmeddelande från Lunds universitet 14 oktober 2010.

6 kommentarer till “Rätt mat skärper minnet och minskar risk för hjärtkärlsjukdomar”

  1. Mai-Britt Lindström skriver:

    Hej skulle gärna vilja få menyn på vad som åts i ert test, Hjärtkärlsjukdomar.

    Tack på förhand

    Mai-Britt

  2. britt ohlsson skriver:

    Nyheterna i dag…jag ler.

    I april/maj-10 förstod jag att mitt bl.socker inte var bra.Fastebl.s låg på 20-24mmol/l och under dagen omkring 12-15.Jag bestämde mig för GI-metoden i maj månad.Under somaren plockade jag 70 l blåbär och började då med ”blåbärskur” 5 dl/ dag
    fil+kanel inget socker,kakor,ris,potatis,vetemjölprodukter.Bakar allt bröd äv.knäcke med pumpafrö,solrosfrö,linfrö+grovt rågmjöl och surdeg.Äppelcider i vattnet vid måltider.Kött och mycket fisk,strömming,panga,makrill.max 2 frukter/dag och mycket bönor,broccoli + andra grönsaker ovan jord.Mörk 70%choklad v.b och solrosfrö.
    På detta har jag gått ner ca 10 kg (fr.vid jul 80,5 till i dag 69 kg)och i morgon ska jag testa långtdssockret HbA1c som för 5-6 veckor sedan låg på 8. Enl.egna tester har bl.s normaliserats.Jätteroligt att få bekräftelse enl.artikeln/radion.Ovetande har jag nog ätit bra och vågar inte sluta med GI och blåbären men äter f.om denna veckan 3 dl/dag.
    MVH
    Britt

  3. Mats Enarsson skriver:

    Hej
    Skulle vara intressant om ni la ut en ”typisk” matsedel för några dagar.

    • Nina Hult skriver:

      Hej!
      På Antidiabetic Food Centre:s hemsida (www.ffsc.lu.se/afc) kan man läsa mer om studien. Där finns dokument med exempel på matsedlar och funktionella komponenter i kostportföljen.
      Vänliga hälsningar,
      Redaktionen

  4. Eva Nilsson skriver:

    Kommer det göras fler koststudier och kan man i så fall anmäla sig som frivillig?

FAKTA OM Metabola syndromet

Det metabola syndromet är ett samlingsnamn för riskfaktorer som kan leda till diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. Tillståndet ökar kraftigt i hela världen. I det metabola syndromet ingår:

  • Insulinresistens, som så småningom kan leda till diabetes
  • Högt blodtryck
  • Förhöjda blodfetter
  • Övervikt

Läs mer på Netdoktor.se

FAKTA OM Functional Foods

Begreppet functional foods introducerades för första gången i Japan i mitten av 1980-talet. Functional foods (mervärdesmat på svenska) hänvisar till förädlade livsmedel som innehåller ingredienser som ger specifika fysiologiska hälsoeffekter, förutom att i grunden vara näringsriktiga.

Källa: Swedish Nutrition Foundation

RELATERAT MATERIAL

Läs mer

Minskar korn risken för hjärt-kärlsjukdomar?

Mat som - eller i stället för - medicin?

Diabetesportalen

Webb-tv

Nya rön om livsmedel med förebyggande hälsoeffekterSeminarium den 14 oktober där professor Inger Björck presenterar resultatet från kostportföljstudien vid Antidiabetic Food Centre, Lunds universitet.

Hon ändrade kosten i fyra veckorRapport 14 oktober 2010

Vetenskaplig information

Antidiabetic Food Centre

Här finns bland annat exempel på funktionella komponenter i kostportföljen, och exempel på dagsmenyer.

Loggor - Region Skåne, Lunds universitet

Aktuellt om vetenskap & hälsa - populärvetenskapligt om medicinsk forskning från Lunds universitet och Region Skåne

Om webbplatsen
Om tidskriften Aktuellt om vetenskap & hälsa

Artiklar i fokus

Med fokus på bipolär sjukdom
Med fokus på bipolär sjukdom
Deltagarna för forskningen framåt
Deltagarna för forskningen framåt
Universitetshuset i Lund. Foto: Mikael Risedal
Nya professorer vid Medicinska fakulteten ht 2014
Röntgenbild av knä. Foto: Colourbox
Benskörhet drabbar många

Vad forskar du om?