spegel

Psykologi, Unga intervjuar forskare

Många unga har en “tjockkänsla” för att de inte lärt sig förstå sina känslor, berättar forskaren och psykologen Per Johnsson. Här förklarar han hur det hänger ihop, och berättar hur man ska minska risken för att drabbas av en ätstörning.

Per Johnsson arbetar med att hjälpa personer som lider av anorexi, bulimi och andra ätstörningar. Han säger att många av de drabbade har en “tjockkänsla” som inte har något med deras vikt att göra.

När de får ångest eller blir ledsna så tänker de att de mår dåligt för att de är tjocka, och de tror att den jobbiga känslan kommer gå över om de äter mindre, berättar Per Johnsson.

Att många känner sig just tjocka beror på att idealet idag är att vara smal.

– Idag anses det fint att ha koll på vad man äter och att träna mycket, särskilt för tjejer, säger Per Johnsson.

Minska risken att drabbas

Om man är bra på att förstå sina känslor så är det mindre risk att man ska drabbas av anorexi och andra ätstörningar.

– Ett av de bästa sätten för att lära sig förstå känslor är att prata med sina vänner och med sin familj om hur man mår. Då övar man sig på att sätta namn på känslor och på att förstå hur de påverkar en, säger Per Johnsson.

sad-happy-emoji
AFFEKTER. Människor har ett antal grundläggande känslor som glädje, sorg och ilska. De kallas affekter och varje sådan känsla är kopplad till ett ansiktsuttryck.

 

Under puberteten och tonåren är man med om många nya saker och har mycket starka känslor. Då är det extra viktigt att prata med andra för att kunna utvecklas.

Föräldrar är väldigt viktiga

Många med svåra ätstörningar hade behövt få mer hjälp av sina föräldrar för att förstå sina känslor. Det säger Per Johnsson att han ser hos sina patienter.

– En del har haft föräldrar som inte pratat med dem om de varit ledsna, utan de har köpt något fint för att de ska bli glada igen.

Per Johnsson menar att det skadar mer än det hjälper. Det barn behöver är att prata med sina föräldrar om hur de har det och vad de känner.

 

PER JOHNSSONS TIPS TILL FÖRÄLDRAR
– Ät middag med familjen
– Öva på att umgås utan datorer och mobiler
– Visa och säg att du bryr dig om dina barn
– Prata med dina barn när de är ledsna

 

Umgås på riktigt

Idag söker många bekräftelse i sociala medier. Men Per Johnsson tycker att de är dåliga på att hjälpa unga att utveckla och förstå sina känslor.

– Det finns bara knappar för positiva känslor. Man får inte veta varför någon gillat, är det glädje, intresse eller förvåning?

Vi människor är sociala varelser och vi behöver gensvar från våra medmänniskor. Därför tycker Per Johnsson att vi borde tänka mer på att lägga bort mobilerna och fokusera på varandra när vi umgås.

– Det räcker med att vi lägger upp telefonen på bordet vi sitter vid för att vi ska bli mindre empatiska och fokusera mindre på personen vi pratar med.

Så se till att prata med dina vänner och med din familj om hur du mår, och kom ihåg att se dem i ögonen och lyssna på vad de säger Då kan du bli av med ”tjockkänslan”.

 

BILDWagner Machado Carlos Lemes