godis

Mat och träning, Unga intervjuar forskare

Äter du mycket godis? Vi frågade professor Jan Nilsson hur man påverkas av att titta på film och äta godis varje kväll. Här förklarar han varför en ohälsosam livsstil kan leda till stroke och hjärtinfarkt. 

Det har blivit vanligt att vi sitter flera timmar vid datorn och tittar på filmer eller kollar Facebook till sent på nätterna. Och helst vill vi ha en påse med godis och en läsk att dricka vid datorn.  

Men har vi ens tänkt på följderna av det fett vi samlar på oss genom att inte röra oss och genom äta så mycket socker? Kanske det, men ändå fortsätter vi göra det även om vi vet att det är onyttigt.

Men efter att ha läst denna artikeln så kommer du kanske ändra på dina vanor.

Förstör blodkärlen 

Åderförkalkning, eller åderförfettning som är det mer korrekta namnet,  är ett resultat av många års ansamling av kolesterol som fastnat i blodkärlen. Det gör att de elastiska blodkärlen så småningom blir till kalkliknande skal. Då måste hjärtat arbeta hårdare för att pumpa ut det syrerika blodet till vår kropp. Det i sin tur orsakar sjukdomar, främst hjärtinfarkt, kranskärlsjukdom och stroke.

– Åderförkalkning börjar redan i tonåren men det börjar oftast inte märkas förrän i 60-årsåldern. Både genetiskt arv och livsstil har stor betydelse, därför är det viktig att vara noga med sin livsstil, säger Jan Nilsson

Kolesterol används som byggstenar i våra celler och som sådant är det livsviktigt för oss.

Det finns två typer av kolesterol, LDL och HDL. HDL är det “goda” kolesterolet och det som bryts ner i levern. Om det onda kolesterolet (LDL) är högt kan det lagras i blodkärlen och blockera dem eftersom det är extra bra på att fästa på kärlväggarna. Då bildas det förträngningar i blodkärlen, så kallade plack. När de blir stora kan de ge symptom som  till exempel kärlkramp. Om de går sönder kan bitar av placket lossna och följa med blodet och sedan fastna på andra ställen där de orsaka proppar. Fastnar de i hjärtat kan det leda till hjärtinfarkt medan en propp i hjärnan leder till stroke.

– Ett högt kolesterolvärde medför risk för åderförkalkning och hjärtsjukdom. Därför är det viktig att kolesterolen ligger under 5 mmol per liter blod, berättar Jan Nilsson.

Var finns kolesterol? LDL-kolesterol hittar du bland annat i animaliska produkter och härdat fett som finns i friterad mat, chips, kakor, glass och halvfabrikat. Vår kropp kan producera tillräckligt med kolesterol för att vi ska må bra och därför är det onödigt att äta mat med mycket kolesterol.

Hur skyddar man sig?

På frågan om hur vi kan skydda oss mot sjukdomar som åderförkalkning, hjärtinfarkt och kärlkramp i framtiden så svarar Jan Nilsson är det viktigt att tänka på sin livsstil.

Börja med att rör på dig, och sitt inte vid datorn för länge. Om du inte rör dig och får i dig för mycket kalorier kommer de att samlas och bilda fett så att du till slut blir överviktig. Genom att du rör dig så blir din kondition blir bättre. Ju bättre kondition du har desto starkare hjärta får du och det skyddar dig från hjärtsjukdomar.

– En halvtimmes promenad per dag räcker, säger Jan Nilsson.

Om du röker, sluta röka. Alla vet att rökning skadar våra kroppar. Vid rökning kommer rök och nikotin (riskfaktorer för kärl- och hjärtsjukdom) in i blodets kärlväggar och då fäster fett lättare där. De förfettade kärlväggar blir så småningom stela och förträngda. När vi slutar röka kommer blodcirkulationen bli bättre, vi får syre till olika delar av kroppen istället rökluft, och risken för åderförkalkning och hjärtsjukdomar minskar.

Ät grönsaker, frukt och fisk och undvik läsk, godis, rött kött eller pizza.  Dålig kost är en av de största orsakerna till högt kolesterol. När vi äter mycket godis, läsk och annan snabbmat som innehåller mycket socker och fett så kommer vi bli överviktiga, speciellt om vi inte motionerar. Även om man inte blir överviktig så kan man samla fett i kärlen

När jag frågar Jan Nilsson om han vill säga något extra till ungdomar säger han så här:

– Tänk på att inte äta för mycket godis, läsk eller pizza, utan ät grönsaker och se till att hålla din vikt stabil. 

– Och sitt inte stilla vid datorn flera timmar. Gå minst en halvtimmes promenad varje dag, så minskar du risken för åderförkalkning och andra sjukdomar.

TEXT: Elnaz Habibi

FAKTARUTOR: Nina Domazet

BILD: Yash Goupta

Extra bra med havre. Jan Nilsson berättar att havre är ett bra livsmedel om man vill motverka förkalkning av kärl. Havre innehåller mycket fibrer som blir klibbiga när de kommer ner i magen. Forskare tror att kolesterolet klibbar fast i fibrerna och stoppar det från att absorberas.