vintersad

Psykologi, Unga intervjuar forskare

Vi intervjuade överläkaren Baba Pendse som har forskat på höst- och vinterdepressioner, och frågade hur man ska göra för att undvika att bli nere på vintern. Här är hans bästa tips för att övervinna de mörka vinterdagarna.

 

katt-ute

Gå en promenad på dagen

– Ett bra sätt att minska risken för vinterdepression är att gå ut och promenera i dagsljus minst 20 minuter per dag, säger Bada Pendse.

–  Vi laddar upp vår energi med hjälp av dagsljus. Vid brist av solljus så utsöndras mer melatonin som leder till att vi blir trötta, lata och i värsta fall till deprimerade.

Under vinterhalvåret så får i inte i oss D-vitamin från dagsljuset, men när vi får dagsljus så minskar kroppen på hormonet melatonin som säger att det är natt och att vi ska vila.

BILD: Nicola Centaro

 

katt-fisk

Ta tillskott av D-vitamin

Baba Pendse rekommenderar extra tillskott av D-vitamin på vintern. Ett sätt att få i sig extra D-vitamin är att äta fet fisk regelbundet. Man kan också äta tabletter med vitaminet.

BILD: Colourbox

 

grumpy

Försök ha kul ändå

Om man är nere på vintern så kan det lätt bli så att man slutar träffa kompisar och försöker gå i ide hemma. Men det kan göra att man tappar livslusten. För att undvika det så ska man se till att umgås med vänner och familj och vara aktiv och hitta på roliga saker.

Baba Pendse säger att han ibland frågar sina patienter när gjorde något kul senast och då är det många som inte kan komma på någonting. Detta bidrar ju förstås till att de inte kommer ur depressionen.

BILD: Ricky Brigante

 

katt-sover

Sov inte för mycket

På vintern ska man undvika att sova överdrivet mycket. Det hjälper inte för att bli piggare. Istället ska man försöka få solljus så att kroppen förstår att det är dag.

FOTO: Colourbox

 

uggla

Större risk om du är en uggla

– Vissa människor är som lärkor och andra är som ugglor, säger Bada Pendse.

Lärkorna vaknar tidigt och är aktiva på morgonen, sedan trappar de ner under dagen och går och lägger sig tidigt. Ugglorna gör tvärtom, de går upp sent, äter sent, tränar sent och är aktiva framåt kvällen och natten.

Baba Pendse menar att våra kroppar har olika dygnsrytmer och vi måste anpassa oss till det. Men om du är mer som en uggla så har du större risk att bli deprimerad på vintern, och då behöver tänka mer på hur du ska göra för att undvika det.

BILD: Nebirdplus

ljusterapi

Testa ljusterapi

– Ljusterapi är ett bra sätt att lindra vinterdepression, säger Baba Pendse.

När Baba Pendses patienter kommer till ljusterapin får de en mysig vit morgonrock att ha på sig, och sedan får de sitta i ca två timmar på en skön vilstol och göra avkopplande saker. Rummet de sitter i är helt vitt, allt från väggar, tak till stolar och bort är vita. Rummet är upplyst med massor av lampor med sken som påminner om solljus. Det är viktigt att ljuset har rätt styrka och våglängd, vanliga glödlampor ger inte tillräckligt starkt ljus. En behandling brukar vanligtvis pågå i två veckor men en del går någon gång i veckan under hela vinterhalvåret.

BILD: Ken Wang bearbetad av Karin Andén

 

res-bort

Res till solen

För att få mer på dagsljus kan man också åka till ett land där solen skiner längre på dagen. Ibland kommer det in folk till Baba Pendse som vill ha ljusterapi men då skojar han med dem och säger att de ska åka och spela golf i Sydafrika istället. Fast det är inte bara skoj.

– Jag säger alltid till mina patienter att de måste åka till solen, säger Baba bestämt.

– Man ska jobba när man mår bra och ta semester när man mår dåligt, inte tvärtom.

BILD: Theophilos Papadopoulos

 

Här är en artikel med mer fakta om vinterdepressioner.

 

TEXT: Rebecka Jönsson och Valdemar Aksberg från Sa14b, Malmö Latin

BILD: ::La Morg:: bearbetad av Karin Andén